donderdag 27 oktober 2016

Popronde dendert door

Sinds 2009 (het jaar dat ik in Leiden kwam wonen) volg ik de Popronde Leiden al. Jong talent dat een kans krijgt om overal in het land op te treden en soms zitten daar bands bij die later echt bekend worden. In het verleden zag ik hier bijvoorbeeld Birth of Joy en Rats on Rafts (die uitgerekend vanavond met De Kift bij Gebr. de Nobel, één van de hoofdsponsoren van de Popronde Leiden, spelen).
Eerste optreden vanavond is bij Plato door het Nijmeegse Mountain States, stevige indie-pop met flink wat sixties invloeden. Klinkt goed.
Benieuwd wie er van de bands van vanavond over vijf jaar nóg spelen of zelfs doorgebroken zijn. Hoewel hun muziek helemaal niet verkeerd is betwijfel ik toch of Silent Wars de tand des tijds zal doorstaan. Of heeft het ermee te maken dat de optredens in De WW in de rookruimte zijn? Vinden muzikanten niet altijd fijn.
In de Vrijplaats speelt X-enia. Bassiste en zangeres met heel veel old school elektronica. Echte Vrijplaats muziek, maar de zang laat af en toe wel te wensen over.
Snel door naar de als gezellige huiskamer ingerichte Q-Bus dus voor Bounty Island. Eclectisch, poppy en weird staat in het programma. Én extreem introvert, want als je het publiek vraagt zoveel mogelijk naar voren te komen en er volgt dan geen enkele interactie met dat publiek.... Ja, dat is zeker weird.
Tot nu toe was ik nog niet echt enthousiast over de muziek vanavond, maar dat slaat gelijk helemaal om als ik de kelder (wat een geweldige nieuwe zaal trouwens!) van Olivier betreed waar Oh Thunder speelt. Wat een fantastische band! Rock & roll met toetsen, drums, trombone, harp en een geweldige zangeres. Deze band zou het nog ver kunnen schoppen, perfect in deze kleine zaal, maar zouden ook niet misstaan op festivals deze zomer. Oh Thunder dondert!
Olivier heeft vanavond twee podia en dus continue live muziek. Want boven begint net Ann White met haar band te spelen, prima elektropop met een twist. Misschien niet zo verrassend als Oh Thunder, maar zeker een band om in de gaten te houden!
In de Vrijplaats, ik zit nu toevallig toch in deze hoek van Leiden, speelt A Fugitive solo op zang en gitaar met veel elektronica. Mixt heel veel muzikale stijlen door elkaar en dat op een eigenzinnige manier. Hoop ik in de toekomst nog vaker tegen te komen!
Bij de Popronde weet je van tevoren nooit wat je krijgt te horen, maar zeker de laatste drie optredens waren er een stel om in de gaten te houden!

LINKS:
Mountain States
Plato
Silent War
De WW
X-enia
Vrijplaats
Bounty Island
Q-Bus
Oh Thunder
Ann White
Olivier
A Fugitive
Popronde

Geen opmerkingen: